TDAH

ACTIVITATS PER TREBALLAR L'ATENCIÓ

  1. Trencaclosques. És important ajudar a solucionar els problemes d'atenció en els nens, amb activitats que proporcionin diversió. Amb els trencaclosques els nens estaran concentratats una estona. A més a més, es treballa la discriminació i l'agudesa visuals, donat que el nen s'ha de concentrar per realitzar l'activitat i d'aquesta manera podrà treballar l'atenció.
  2. Llegir un conte. És un entrenament per a que posteriorment el nen pari atenció a les instruccions del professorat. Es pot llegir un conte i després parlar-ne per observar també la comprensió, a banda de l'escolta activa.
  3. Separació d'objectes. Es reuneix una bona quantitat d'objectes, que han de ser de característiques diferents pel que fa a color, tamany i forma. La tasca del nen serà identificar i separar per grups els objectes, fent diverses piles amb ells, per a la qual cosa hauran de posar molta atenció per identificar les característiques de cada grup.
  4. Mantenir la mirada. És convenient adoptar la rutina de mirar els nens fixament cada cop que se'ls parlar i estar prop d'ells. Això ajudarà a que no es distreguin mentre els donem explicacions o instruccions. 
  5. Jocs educatius.  Hi ha un seguit de jocs educatius que impliquen mantenir l'atenció, per exemple diferents "memory", buscar diferències, seguir seqüències, laberints...
  6. Mandales. El fet de treballar amb mandales els proporciona una estona de reflexió i concentració.

A CASA - ASPECTES PRÀCTICS:

- Crear rutines: hi ha d’haver unes normes familiars clares i explícites. Un entorn i una dinàmica de treball ordenats.
- Reforçar les conductes desitjables.
- Evitar la confrontació. L'enfrontament, el to elevat i la desqualificació generen malestar, oposició, ressentiment i deteriorament de les relacions personals. No s'ha de lluitar amb l’infant. És recomanable utilitzar un to de veu natural, controlat i pausat.
És convenient:
      - Verbalitzar una norma mirant l’infant als ulls.
      - Fer una pausa.
      - Explicar amb claredat les conseqüències de no complir la norma.
      - Deixar-lo escollir.
      - Mai no s'ha de posar l’infant en un carreró sense sortida.
- S'han d'utilitzar recompenses i càstigs immediats. Els càstigs i premis a llarg termini no són efectius. Han de ser penalitzacions concretes i senzilles (no veure el programa que està a punt de començar, no poder prendre unes postres especials...). L’infant ha de conèixer prèviament la conseqüència de no obeir. Evitem, en la mesura que puguem o només per a casos especials, els regals materials. El reconeixement verbal o els petits beneficis són el més adequat.
- S’han de verbalitzar sovint els aspectes positius de l‘infant. Un infant no millorarà mai només amb crítiques.
- Pot ser útil:
      - Posar per escrit en un lloc visible què esperem d'ell: Activitats setmanals, horaris, obligacions... Funciona bé tenir un rellotge gran d’agulles a la vista perquè ens permet saber clarament a quina hora s’ha de dutxar, sopar...
- Recordem la inflexibilitat i la manca de noció del temps de l‘infant amb TDAH: si està gaudint de la seva activitat preferida, no hem de pretendre que l'abandoni bruscament per obeir-nos.
      - Utilitzar el contacte directe: ocular quan li comuniquem qualsevol consigna i/o físic quan li reconeixem el  bon comportament.
      - Podem utilitzar fitxes, adhesius i punts per reforçar les conductes positives. No cal abusar-ne perquè perden efectivitat.

En situacions límit, quan l‘infant desobeeix una norma que coneix, quan fa una rebequeria, s'ofusca i exigeix que es compleixin les seves demandes, tal com ja hem esmentat, no hem de cridar ni perdre el control, en cas contrari estarem reforçant aquesta conducta. En aquestes ocasions cal utilitzar l'anomenat temps fora (time out):
      - Li retirem la nostra atenció.
      - L’infant haurà d'anar a un lloc avorrit (no a la seva habitació plena de joguines!) durant un espai de temps breu, fins que s'hagi calmat.
      - Un cop la situació s'ha controlat, no cal insistir en el conflicte ni fer-li sermons. No hem reforçat la seva actitud, li hem ofert un temps de reflexió i, el més important, hem evitat un enfrontament.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada